i.
Memaksimumkan
Kekayaan Syarikat.
Objektif
ini adalah untuk mencapai pengeluaran barang sehingga kos marginal adalah sama
dengan hasil marginal. Secara ringkas, objektif memaksimumkan keuntungan tidak
mudah digunakan sebagai panduan membuat keputusan. Kekurangan maklumat untuk
membuat keputusan adalah melibatkan keadaan persekitaran seperti perubahan
dalam permintaan, penawaran dan teknologi menyebabkan matlamat ini sukar
digunkan sebagai panduan untuk membuat keputusan firma. Walaupun, objektif
memaksimumkan untung masih dianggap sebagai objektif utama dalam teori firma
bagi ahli-ahli ekonomi. Dalam keputusan pengurus kewangan, kita juga perlu
menetapkan objektif firma supaya kita mengetahui arah yang hendak kita tuju dan
memahami implikasi keputusan kewangan memaksimumkan nilai syarikat atau
kekayaan pemegang saham. Dalam
memaksimumkan kekayaan firma pemilik dan pengurus merupakan dua kumpulan yang
berbeza dalam syarikat berhad. Pemilik syarikat ialah pemegang saham dan mereka
membeli saham dengan harapan mendapat pulangan kewangan daripada pelaburan.
Pemegang saham berkhak mengundi dan memilih lembaga pengarah yang akan meneliti
pengurusan syarikat. Pengurusan syarikat dilaksanakan oleh pengurus yang
merupakakan pekerja yang diupah oleh syarikat. Dengan itu, pengurus perlu patuh
pada polisi yang ditetapkan oleh pemegang saham. Pemegang saham sebagai pemilik
syarikat akan berminat memaksimumkan kekayaan syarikat dengan meningkatkan
harga saham syarikat. Kekayaan pemegang saham boleh diukur dengan harga pasaran
saham biasa sesebuah firma. Matlamat utama dalam memaksimumkan kekayaan
pemegang saham menyatakan bahawa pengurus firma patut memaksimumkan nilai kini
pulangan masa depan yang dijangka bagi pemegang saham. Objektif memaksimumkan
kekayaan merupakan satu objektif yang munasabah kenara ia mengambil kira risiko
yang berbeza dan perbezaan masa dari segi penerimaan pulangan dan kos yang
dibelanjakan. Oleh sebab kekayaan pemegang saham diukur dengan nilai saham,
maka objektif ini memberi suatu ukuran prestasi yang terperinci.
ii.
Memaksimumkan
Utiliti Pengurus.
Oleh
kerana pemilikan dan pengurusan ini terpisah, seorang pengurus juga mempunyai objektif
sampingan seperti memaksimumkan utiliti persendirian. Sebagai pengurus yang
menerima jagi untuk tugas yang dilaksanakan, mereka juga ingin mengadakan
faedah sampingan yang boleh memaksimumkan utilitinya seperti keadaan kerja yang
lebih baik, prestij yang lebih tinggi dan sebagainya. Pengurus dianggap
mementingkan kedudukan persendirian sambil memperoleh keuntungan yang memuaskan
kepada pemengang saham.
iii.
Meningkatkan
Taraf Dan Kebajikan Pekerja.
Pekerja
merupakan sumber aset ayng paling penting dalam firma. Bagi memberi galakkan
kepada pekerja, syarikat patut menitik beratkan skim gaji, faedah sampingan dan
program latihan yang sesuai untuk meningkatkan kemahiran pekerja. Firma patut
memberi dorongan kepada pekerja untuk meningkatkan produktiviti pekerja.
iv.
Tanggungjawab
Sosial.
Objektif
ini adalah menyokong tanggungjawab utama syarikat yang perlu disumbangkan
kerana ia tidak boleh diabaikan pada pekerja dan masyarakat. Seperti yang
diketahui, sebuah syarikat tidak hanya terdiri daripada pemegang saham sahaja.
Syarikat merupakan satu gabungan yang terdiri daripada pemegang saham, pekerja
dan pelanggan. Selain daripada itu, tanggungjawab kepada pemegang saham dan
pekerja, syarikat juga perlu bertanggungjawab kepada pelnggannya dan masyarakat
secara keseluruhannya. Tanggungjawab sosial boleh mernagkumi perkara-perkara
seperti memberi derma kepada badan kebajikan masyarakat, mengambil
langkah-langkah membersihkan dan mencantikkan alam sekitar dan sebagainya.
Tujuan tanggungjawab sosial adalah untuk mengeratkan hubungan syarikat dengan
masyarakat dan itu juga dapat meningkatkan imej syarikat di kalangan orang
ramai.
v.
Kewujudan
Berterusan.
Walaupun
firma mungkin mempunyai perlbagai objektif, tetapi yang penting sekali ialah
kewujudan yang berterusan. Objektif-objektif lain tidak akan berguna jika firma
tidak boleh mewujudkan secara berterusan. Untuk tujuan itu kewujudan yang
berterusan, sesebuah firma harus mendapat perseimbangan kedudukan dalam suatu
persekitaran yang merangkumi isu-isu berkaitan dengan persaingan, pelanggan,
pekerja, pengurusan, teknologi dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment