Tuesday, 21 February 2017

PENGAJIAN MALAYSIA

 PENDAHULUAN
Masyarakat majmuk bermaksud kelompok masyarakat yang berlainan agama, sosial, ekonomi dan politik dalam membentuk suatu sistem komuniti yang saling memerlukan antara satu sama lain. Secara umumnya masyarakat hidup di suatu tempat tertentu dalam satu komuniti yang teratur serta berkongsi sumber yang ada dalam kawasan tersebut. Selain itu, masyarakat ialah kumpulan manusia yang menetap bersama-sama di suatu tempat dengan mengikut peraturan dan aturan hidup yang berlainan. Majmuk terbentuk daripada beberapa bahagian yang merupakan kesatuan dalam konteks masyarakat yang terdiri dari beberapa kumpulan etnik
1.1 Kedudukan rakyat Tanah Melayu sebelum pembentukan masyarakat majmuk dari segi sosial, ekonomi dan politik
Menurut Aziz Deraman (2001) masyarakat majmuk merupakan kumpulan manusia yang hidup bersama-sama di suatu tempat dengan aturan dan cara tertentu. Individu, keluarga dan kumpulan kecil merupakan anggota masyarakat, jaringan erat wujud dalam kumpulan khususnya melalui hubungan bersemuka. Daripada pergaulan ini, terbina hubungan sosial yang berulang sifatnya seperti kegiatan gotong-royong, bersama-sama merayakan sesuatu perayaan melalui rumah terbuka, berkumpul menyambut pembesar yang datang berkunjung, menghadiri kenduri, majlis perkahwinan, membantu mereka yang ditimpa bencana, menziarahi jiran yang sakit tenat dan yang meninggal dunia. Kekerapan pergaulan sebegini terbina satu perpaduan dalam masyarakat dan hubungan harmoni dalam kumpulan etnik masyarakat Tanah Melayu yang teguh. Dalam masyarakat majmuk di Tanah Melayu, ekonomi ini bermula pada awal abad ke-19, lebih dari 90% penduduk di semenanjung malaysia adalah Melayu. Penghijrahan kaum Cina dan India secara beramai-ramai ke Tanah Melayu pada abad yang sama. Fenomena ini berlaku apabila kolonial British membawa masuk kaum-kaum tersebut untuk aktiviti perlombongan bijih timah yang menjadi sumber kekayaan Tanah Melayu. Sebelum penemuan bijih timah oleh Long Jaafar di Taiping, Perak, hampir kesemua penduduk di Tanah Melayu adalah orang-orang Melayu. Hanya sebilangan kecil sahaja orang Cina yang datang ke Tanah Melayu sebagai pedagang dan membuka penempatan mereka di Melaka, Kuala Terengganu, Sungai Johor, Sungai Pahang dan Kelantan. Pada masa yang sama, terdapat pergerakan kecil kaum India yang bekerja sebagai buruh di ladang kopi dan tebu di Pulau Pinang dan Seberang Prai. Kesan yang nyata dari dasar liberalisme ekonomi British itu telah menyebabkan berlakunya proses pembentukan pelbagai kaum di Tanah Melayu. Ternyata bahawa penghijrahan secara besar-besaran dikalangan imigran Cina dan India telah mengubah stuktur penduduk asal Tanah Melayu. Dari segi peratusan penduduk tanah melayu semakin kecil iaitu merosot kepada 49% pada tahun 1921 dan menurun lagi kepada 45% pada tahun 1931. Kemajmukan penduduka di Tanah Melayu telah menyebabkan British mentadbir negara ini dengan menggunakan Dasar Pecah dan Perintah. Dasar yang bersifat tipu helah politik ini telah menyebabkan berlakunya polarisasi kaum yang semakin ketara di Tanah Melayu. Akibatnya pengkhususan orang-orang Melayu hanya bekerja dalam sektor pertanian, sementara orang-orang Cina diberi ruang dalam sektor perniagaan dan orang-orang India pula dalam bidang perladangan. Dari tahun 1874 lagi Inggeris telah membentuk Politik Bebas iaitu tidak mempunyai sekatan terhadap sistem kemasukan orang asing dan pada tahun 1930 inggeris telah memperketatkan dasar imigrasi bagi menghalang kemasukan warga asing ke tanah melayu. Dalam kerancakkan ekonomi Tanah Melayu lalu wujud perlindungan orang asing bagi melindungi daripada berlaku penindasan dan penginayaan dari pihak yang tidak bertanggungjawab. Hal ini telah menjadikan penduduk Tanah Melayu merasakan nasib mereka perlu dibela. Oleh itu, berlakunya fahaman politik yang mengambil kira setiap kaum di Tanah Melayu. Setiap aktiviti politik dapat menguntungkan Kaum Melayu, Cina, India, pribumi Sabah dan Sarawak.
2.1 Ciri-ciri masyarakat majmuk yang dapat kita lihat Melayu, Cina, India, Sabah dan Sarawak dari perspektif sosial, ekonomi dan politik.
2.1.1        Masyarakat Melayu
Kita sedia maklum bahawa orang melayu kebanyakannya bersosial melalui agama Islam sejak abad ke-14 lagi dan Sultan Melayu Melaka terkenal sebagai pusat pemerintahan yang berperanan penting dalam memastikan penyebaran dan ajaran agama Islam bermatlamat melahirkan manusia yang mempunyai konsep kepercayaan yang betul, iaitu hanya mempercayai kepada kekuasaan Allah semata-mata. Melahirkan manusia yang mempunyai cara hidup yang tersusun dan bersistematik dalam setiap situasi kehidupan serta melahirkan manusia yang bertanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi ini sekaligus melahirkan manusia yang mengenali diri dan mempunyai hala tuju hidup. Dari segi ekonomi masyarakat Melayu diberi hak bagi meneroka tanah di Tanah Melayu untuk diusahaka. Antara aktiviti yang dijalankan adalah sektor pertanian, penternakan, penagkapan ikan dan pengutipan hasi hutan sebagai petani sara diri dan usaha hasil mampu menyara hidup. Oleh itu, mereka lebih suka bekerja sendiri. Politik masyarakat Melayu terdiri dari seorang raja yang berasal dari keturunan DiRaja, di bawah terdapat sebilangan pembesar-pembesar dan golongan bangsawan serta golongan kebanyakan atau rakyat biasa. Raja memberi kuasa kepada pembesar daerah untuk menjalankan tugas pentadbiran, pertahanan, kehakiman dan memungut cukai bagi pihak Raja. Golangan yang diperintah terdiri daripada penduduk tempatan, peniaga, pedagang, dan penyebar agama islam.
2.1.2        Masyarakat Cina
Bagi masyarakat Cina pula cara sosial mereka mengikut agama dan kepercayaan mereka melalui agama Budda, Kristian dan sebagainya. Menurut fahaman Taoisme dapat membantu memperluas ajaran agama Buddha, memberi semangat, inspirasi dan panduan akhlak kepada orang Cina. Kepercayaan ini lebih cenderung kepada semangat cintakan alam semula jadi dan kedamaian. Selain itu masyarakat Cina juga mampercayai fahaman Confucious yang ditinggalkan oleh seorang tokoh berpendidikan tinggi dan pernah berkhidmat sebagai majistret dan menteri. Banyak manuskrip lama beliau mengajar falsafah moral dan sosial serta garis panduan tentang tingkah laku yang berdasarkan nilai-nilai abstrak seperti kasih sayang, keamanan, keharmonian, kemanusiaan, kebijaksanaan, keberanian dan kesetiaan. Confucious memperkenalkan sistem moral yang dikenali sebagai Lima Jenis Perhubungan iaitu hubungan pemerintah dengan rakyat, hubungan isteri denga suami, hubungan bapa dengan anak, hubungan abang dengan adik dan hubungan sahabat dengan sahabat. Masyarakat Cina sebenarnya ingin keluar daripada hidup penuh kemiskinan dan penderitaan. Oleh itu, peningkatan ekonomi mereka mula keluar berhijrah sampai ke Tanah Melayu dan bermulanya ekonomi baru masyarakat Cina di Tanah Melayu. Pembukaan lombong bijih timah mendorong ekonomi tanah melayu yang dikuasai oleh masyarakat Cina. Sememangnya masyarakat Cina kuat bekerja dan bijak berniaga menjadikan mereka menguasai kawasan di bandar-bandar. Dari segi politik pula Masyarakat Cina telah menubuhkan The Malayan Chinese Association yang dipimpin oleh Tun Tan Cheng Lock yang disertai oleh golongan peniaga dan pengusaha lombong seperti Lee Han Shik dan Leog Yew Koh. Tujuan penubuhan parti adalah untuk menjaga kepentingan masyarakat Cina di Tanah Melayu. 
2.1.3        Masyarakat India
Bagi masyarakat India pula mereka banyak menganut agama Hindu yang berasal dari negara India. Melalui sosial tamadun Vedic ia tidak mempunyai pengasas, dirinya adalah satu gabungan kepercayaan dan tradisi yang berlainan. Agama Hindu mempunyai banyak buku ayat suci yang menghuraikan secara meluas mengenai teologi, falsafah dan mitologi mendalam mengenai cara hidup. Terdapat beberapa ciri-ciri yang terkandung dalam agama hindu seperti kepercayaan kepada Satu Maha Esa iaitu mengikut kaedah penyedaran diri yang berlainan dan menyembah aspek yang berlainan Satu Maha Esa walaupun terdapat ramai Dewa dan Dewi. Kedua Konsep Karma dan kelahiran semula menjadi satu kasta yang amat mempengaruhi kelakuan semasa kehidupan terdahulu dan kelahiran semula mendapat kasta yang mulia serta hukum karma ini memastikan kebahagian, kemakmuran dan usia yang berpanjangan. Ketiga kitab Veda menjadi panduan dalam masyarakat pengamal agama Hindu yang mengandungi riwayat hidup,amalan-amalan politik, kebudayaan, tempat, pakaian, minuman dan ramalan tentang kedatangan seorang Nabi. Kebanyakkan masyarakat India menggunakan bahasa Tamil bagi pertuturan harian mereka. Kedatangan mereka ke Tanah Melayu bagi mencari kehidupan yang lebih baik, luar dari sistem kasta yang diamalkan oleh semua penganut Agama Hindu. Sumber ekonomi mereka adalah dengan bekerja di ladang dan estet bagi memenuhi keperluan permintaan pasaran. Dari segi politik pula mereka menubuhkan Kongres Indian Se-Malaysia yang diketuai oleh K.L. Devaser. Parti ini digerakkan oleh golongan professional dan disokong oleh Kongres Kebangsaan India. Penubuhan parti ini adalah bertujuan untuk menjaga kepentingan masyarakat India di Tanah Melayu.
2.1.4        Masyarakat Sabah dan Sarawak
Bagi masyarakat Sabah dan Sarawak pula keadaan sosial mereka masih berpegang kepada ajaran animisme yang dibawa fahaman Hindu-Buddha. Masyarakat Melayu di sana masih berpegang dengan ajaran islam, masyarakat Iban pula lebih dipengaruhi oleh ajaran Kristian dan masyarakat Kadazan-Dusun percaya tentang kewujudan surga dan neraka serta orang Pagan mempercayai sesiapa yang mati rohnya akan dibawa pergi ke Gunung Kinabalu.
3.1 Kesan masyarakat majmuk terhadap hubungan etnik di Malaysia
3.1.1 Bahasa
Masyarakat etnik di Malaysia mempunyai kebudayaan dan adat yang tersendiri. Darisegi komunikasi masyarakat di Malaysia terdapat pelbagai jenis bahasa seperti Bahasa melayu, Bahasa Cina, Bahasa India, Bahasa Inggeris dan Bahasa yang di gunakan oleh Masyarakat Sabah dan Sarawak. Di Malaysia terdapat pelbagai jenis sekolah yang diperlukan oleh setiap kaum masyarakat untuk mendidik anak bangsa menulis dan membaca. Tulisan yang digunakan oleh sekolah di Malaysia seperti tuliasan rumi, tulisan jawi, kaligrafi cina dan kaligrafi india.
3.1.2 Kesenian
Keadaan corak bangunan dan seni bina di Malaysia banyak dipengaruhi oleh fahaman dan kesenian. Setiap kaum yang boleh dilihat pada seni bina bangunan tempat sembahyang seperti Masjid, Kuil-kuil dan Tokong.
3.1.3 Perayaan
Di Malaysia juga mempunyai berbagai-bagai perayaan yang disambut bagi mengeratkan lagi nilai perpaduan di kalangan rakyat Malaysia melalui pelbagai jenis pakaian perayaan dan makan yang dihidang semasa Program Rumah Terbuka. Jenis-jenis perayaan yang terdapat di Malaysia seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Aidiladha, Tahun Baru Cina, Deepavali, Thaipusam, Pesta Keamatan dan Hari Wesak.
3.1.4 Adat Resam
Masyarakat Malaysia turut mempunyai adat yang menjadi amalan yang boleh digunakan untuk panduan kehidupan. Bagi pengamal adat pepatih yang diamalkan oleh masyarakat Melayu di negeri Sembilan adalah untuk menekankan konsep demokrasi dan muafakat. Bagi masyarakat Cina pula mereka lebih percaya kepada perhitungan kalender Orang Cina yang mengandungi nama-nama binatang dengan memberi maksud berbeza setiap tahun. Contoh nama-nama tersebut ialah tikus, lembu, harimau, arnab, naga, ular, kambing, monyet, ayam, anjing dan kinzir. Masyarakat India juga mempunyai adat tradisi tersendiri yang diwarisi sejak dari tanah asal mereka. Adat mereka turut mengalami asimilasi dengan budaya tempatan yang terbahagi kepada hierarki dan dipanggil sistem kasta seperti Brahmin iaitu golongan bangsawan, Ksyatia iaitu golongan pahlawan, Vaisya iaitu pedagang atau rakyat biasa dan Sudra iaitu golongan hamba abdi.



4.1 Dasar-dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk mengukuhkan hubungan etnik di malaysia.
4.1.1 DASAR SOSIAL NEGARA (DSN)
Dasar ini adalah satu dasar pembangunan sosial yang berteraskan nilai-nilai murni dan meningkatkan keupayaan insan bagi mencapai kesepaduan dan kestabilan sosial, ketahanan nasional dan kesejahteraan hidup masyarakat Malaysia yang maju dan mantap. Bermatlamat mewujudkan masyarakat Malaysia yang maju dan mampan aspek sosial, ekonomi dan teknologi. Setiap anggota masyarakat berpeluang untuk memperkembangkan potensi diri secara optimum di dalam persekitaran sosial yang sihat berdasarkan ciri-ciri bersatu-padu, daya tahn, demokratik, bermoral, bertoleransi, prograsif, penyayang, adil dan saksama selaras dengan matlamat Wawasan 2020. Antara stategi bagi mencapai setiap objektuf DSN adalah separti berikut:
1)      Memastikan keperluan asas individu, keluarga dan masyarakat dipenuhi.
Bagi menjamin kesejahteraan menyeluruh, hendaklah dipastikan supaya setiap individu, keluarga dan masyarakat berhak menikmati keperluan asas seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal secukupnya. Persekitaran fizikal yang sihat, bersih, selamat, mesra insan dan persekitaran sosial yang mengutamakan nilai-nilai murni. Peluang untuk meningkatkan kualiti hidup dari segi kesihatan, pendidikan, pekerjaan, kerjaya, keselamatan, kerohanian dan maklumat. Kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat serta hak sebagai warganegara yang dilindungi oleh undang-undang dan keperluan hidup yang lain sesuai dengan perkembangan semasa.  
2)      Membangun dan memperkasakan insan sepanjang hayat.
Segala tindakan adalah bertujuan membangun dan memperkasa setiap individu tanpa membezakan kumpulan etnik, agama, budaya, gender, wilayah, fahaman politik,taraf perkahwinan, keupayaan fizikal dan mengambil kira kepekaan terhadap keperluan serta kehendak jantina. Ini bagi memastikan individu dapat mengguna dan mempertingkatkan sumber serta kebolehan kendiri secara optimum bagi mencapai matlamat bagi setiap peringkat kitaran hidup. Usaha berterusan hendaklah dibuat bagi memastikan setiap individu memberi dan menerima kemesraan serta kasih sayang sepanjang hayat.

3)      Memperkukuh dan membangunkan sistem sokongan sosial dan perkhidmatan sosial.
Segala usaha perlu diambil untuk memperkuatkan sistem sokongan sosial yang sedia wujud iait sistem keluarga, komuniti, kumpulan etnik, agama, pendidikan dan organisasi sosial untuk membantu setiap anggota masyarakat membangun dan berfungsi sebagai sistem kawalan sosial. Selain itu, sistem sokongan yang baru sebagai tambahan sahaja. Semua sektor yang terlibat di dalam sistem penyampaian perkhidmatan sosial perlu saling menyokong dan melengkapi untuk menentukan anggota masyarakat yang memerlukan mendapat pilihan perkhidmatan bermutu.
4)      Menjana sinergi multisektor
Kerjasama di kalangan sektor awam serta antara sektor awam dengan sektor swasta dan sukarela perlu dipertingkatkan supaya wujud satu sinergi tenaga dan sumber dalam masyarakat untuk tujuan menjaminkan perkhidmatan sosial yang terbaik bagi semua anggota masyarakat, berasaskan konsep bahawa pembangunan sosial adalah tanggungjawab bersama. Persaingan dan pertindihan peranan antara pelbagai agensi dan sektor perlu dukurangi dan diatasi agar pengunaan sumber dan tenaga dapat dioptimumkan.
4.1.2 DASAR WAWASAN NEGARA (DWN)
Pelan induk dasar ini dikenali sebagai Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga (RRJP3), 2001 – 2010 yang menggabungkan teras kritikal Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional. Objektif utama adalah mencapai perpaduan nasional, membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dan menyusun semula masyarakat. Bermatlamat mengurangkan kadar kemiskinan kepada 0.5 peratus menjelang 2005. Teras DWN adalah pembangunan yang seimbang supaya Malaysia menjadi negara maju sepenuhnya menjelang 2020. Stategi-stategi perlaksanaan Dasar Pembangunan Nasional untuk membasmi kemiskinan:
a)      Membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.
b)      Mengurangkan ketidakseimbangan pembangunan sosioekonomi.
c)      Membangunkan sumber manusia untuk menghasilkan tenaga kerja yang cekap, produktif dan berpengetahuan supaya mampu mendapatkan pekerjaan dan menambah pendapatan.
DWN juga melancarkan Program Pembangunan Rakyat Termiskin dan Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat dibentuk bagi membasmi kemiskinan serta berusaha mewujudkan kumpulan berpendapatan sederhana dan rendah menjadi lebih besar. Oleh itu, lebih banyak aktiviti yang dapat menjana pendapatan diperkenalkan bagi meningkatkan pendapatan isi rumah miskin dan kumpulan berpendapatan rendah. Dalam usaha mengurangkan kemiskinan di luar bandar, bantuan disediakan kepada pekebun kecil bagi meningkatkan pendapatan khasnya dalam sektor pertanian. Meningkatkan kadar pertumbuhan bagi negeri-negeri kurang maju dengan menggalakkan pertumbuhan sektor ekonomi seperti pembuatan, pelancongan dan pertanian moden supaya dapat mengimbangkan antara wilayah dan negeri. Dalam usaha menyusun semula masyarakat, pelbagai program seperti peruntukan saham, skim unit amanah dan penswastaan dilaksanakan. Ini bertujuan meningkatkan pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat sekurang-kurangnya 30 peratus pada tahun 2010. Usahawan Bumiputera juga digalakkan untuk mengadakkan usahasama dengan usahawan bukan Bumiputera dan asing supaya mendapat manfaat dalam kemajuan teknologi, akses kepada pasaran dan kepakaran pengurusan. Banyak institusi latihan dan vokasional peringkat tinggi akan dibina untuk membolehkan pekerja dan graduan institusi vokasional dan latihan untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan bagi mendapatkan pekerjaan yang menguntungkan. Selain itu, kerajaan akan terus menyedia dan memperbaiki kemudahan pendidikan untuk meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar bandar. Kerajaan akan memastikan sektor kesihatan akan terus berkembang melalui program pembangunan kesihatan untuk memastikan semua rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan yang berkualiti pada kos yang berpatutan. Dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-8 tumpuan diberi kepada penyediaan perumahan yang mencukupi dan mampu dimiliki oleh kumpulan berpendapatan rendah dan sederhana untuk meningkatkan kualiti hidup penduduka luar bandar.
4.1.3 DASAR GAGASAN 1 MALAYSIA
Satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai-nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia. Dalam erti kata lain 1Malaysia digagaskan sebagai satu formula yang akan membantu memastikan aspirasi negara iaitu Wawasan 2020 tercapai jika ia diterapkanke dalam sanubari rakyat dan diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat. Menjadi asas kepada semua ini adalah prinsip keadilan untuk semua kaum, yang membawa maksud bahawa nasib semua kaum akan terbela dan tiada mana-mana pihak akan terpinggir. Keadilan ini mestilah mengambil kira taraf kemajuan kaum-kaum yang berada pada tahap yang berbeza. Oleh itu, dasar-dasar kerajaan dan peruntukan-peruntukan Perlembagaan yang memberikan pembelaan kepada golongan yang memerlukan akan tetap dilaksanakan. 1Malaysia adalah penerusan agenda membina negara untuk mencapai kemajuan bagi negara, rakyat perlu dimajukan terlebih dahulu dan ini dimulakan dengan membentuk sikap penerimaan antara kaum yang membawa kepada perpaduan yang utuh. Apabila perpaduan dicapai, maka urusan pembangunan negara akan berjalan dengan lebih lancar.
4.1.4 DASAR PENDIDIKAN NEGARA
Dasar ini memberi penekanan yang lebih khusus terhadap pembasmian kemiskinan sejak tahun 1956 apabila tertubuhnya Laporan Razak 1956. Antara perkara-perkara yang menjadi teras pembangunan pendidikan negara adalah setiap kanak-kanak diberi peluang mendapat pendidikan dan mewujudkan satu sistem pendidikan bagi membentuk masyarakat yang bersatu padu. Ini jelas menunjukkan langkah kearah pembasmian kemiskinan dan penerapan nilai-nilai perpaduan untuk menjamin kesejahteraan ekonomi dan sosial. Pendidikan merupakan alat yang mampu mengubah corak kehidupan masyarakat. Pendidikan percuma diberi penekanan oleh kerajaan bagi semua murid tanpa mengira kaum supaya dapat membaiki status sosioekonomi sama ada di bandar mahupun luar bandar. Pencapaian taraf pendidikan yang tinggi mendorong masyarakat memperolehi pekerjaan yang menawarkan pendapatan yang tinggi. Di samping itu, pendidikan membolehkan individu memiliki pengetahuan dan kemahiran dalam bidang perniagaan. Dasar ini lebih kearah mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang dan mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil supaya golongan kurang bernasib baik dan kawasan luar bandar mampu mengatasi kemiskinan serta meningkatkan taraf hidup. Misalnya, langkah kerajaan seperti menyediakan buku teks dan bantuan kewangan kepada kanak-kanak dari keluarga miskin untuk melanjutkan pelajaran. Kejayaan yang telah dicapai daripada dasar ini dengan menyatupadukan masyarakat berbilang kaum dengan mengajar berdasarkan sukatan pendidikan berteraskan semangat patriotik melalui sistem pelajaran perkongsian dan persamaan antara kaum di Tanah Melayu. Pencapaian kedua dengan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar  secara langsung di setiap sekoloh-sekolah. Jadi secara tidak langsung Bahasa Melayu menjadi sebagai bahasa kebangsaan untuk menyatupadukan rakyat berbagai pemikiran dan rupa.


PENUTUP

Pembentukan masyarakat majmuk di Malaysia yang didiami oleh pelbagai bangsa, kaum dan etnik telah mewujudkan corak yang berwarna-warni menjadikan Malaysia begitu unik dimata dunia. Dengan adanya kepelbagaian budaya, bahasa, agama dan adat resam setiap rakyat di Malaysia dapat merasa kelainan hidup di Malaysia. Keadaan masyarakat Malaysia berlaku perubahan melalui sosial, ekonomi dan politik yang di lakukan oleh setiap golongan Masyarakat Melayu, Cina, india dan pelbagai etnik yang lain. Proses ini berlaku dari zaman penjajahan British hinggalah pada masa kini. Akhir sekali, dari kemasukan masyarakat ini telah banyak meninggalkan kesan samada yang positif mahupun negetif. Ia bergantung kepada cara bagaimana kita melihat dan mentafsir kedatangan mereka serta menjadikan Tanah Melayu lebih berdaya saing dalam sektor ekonomi.

No comments:

Post a Comment