Risiko merujuk kepada kemungkinan menghadapi kerugian atau menghadapi bahaya
Pengurusan risiko adalah tindakan atau usaha yang dilakukan untuk mengenalpasti risiko yang
mungkin wujud dan seterusnya cuba mengurangkan atau menghapuskannya.
•Risiko kekuarangan dalam wang tunai
–Pembayaran tunai lebih tinggi dari penerimaan tunai –Disebabkan penjualan kredit, kutipan hutang tidak berkesan dan stok dibiarkan terkumpul terlalu banyak
–Perniagaan/syarikat perlu merancang kewangan dengan berhati-hati
–Cara :- memohon pinjaman jangka pendek, jual produk secara tunai, kurangkan perbelanjaan dan menguruskan stok dengan lebi efektif
•Risiko hutang lapuk
–Jualan kredit yang
tidak dapat dikutip balik –Cara atasi :
–Perlu bijak memilih pelanggan untuk jualan kredit
–Had kredit yang ditetapkan tidak terlalu tinggi
–Memastikan pelanggan membayar hutang lama sebelum membuat pembelian secara kredit yang baru
•Risiko kualiti produk yang
rendah
–Kualiti rendah boleh menjejaskan keyakinan pelanggan dan beri kesan negatif kepada prestasi jualan –Cara- cara:-
–Memastikan kualiti produk mematuhi piawaian
–Contoh agensi piawaian kualiti SIRIM
•Risiko kekurangan permintaan
–Disebabkan kuasa beli pengguna menurun disebabkan keadaan ekonomi lembap, terdapat barang gantian baru dan berlaku perubahan dalam sosial budaya masyarakat.–Cara-cara:-
–Perlu kenal pasti sebab berlakunya penurunan dalam permintaan sesuatu barangan
–Mencari jalan penyelesaian seperti tinjauan pemasaran terhadap kehendak pengguna bagi menghasilkan produk yang berkualiti.
Proses
Pengurusan
Risiko
•Melibatkan beberapa peringkat:
–Mengenalpasti risiko
•Risiko projek, produk dan perniagaan
yang mungkin
dikenalpasti
Peringkat pertama
•Mengenalpasti risiko yang mungkin
•Dijalankan sebagai dalam kumpulan: pendekatan brainstroming atau melalui
pengalaman pengurus
•Jenis-jenis risiko yang mungkin:
–Risiko teknologi
–Risiko manusia
–Risiko organisasi
–Risiko peralatan
–Risiko keperluan
–Risiko anggaran
–Menganalisis risiko
•Kebarangkalian berlaku dinilai
•Setiap risiko yang dikenalpasti akan dipertimbangkan sejauh mana kesanya.
•Ia bergantung kepada pertimbangan dan juga pengalaman yang ada pada perniagaan/syarikat.
•Hasil proses analisis ini biasanya dipaparkan dalam jadual mengikut kesan sesuatu risiko tersebut
•Risiko yang telah dianalisa dan disusun mengikut ‘rank’, pertimbangan akan dibuat
•Risiko yang lebih penting akan dipertimbangkan semasa projek.
•Pertimbangan bergantung kepada kombinasi kemungkinan risiko timbul dan kesannya
–Merancang risiko
•Pelan untuk mengatasi
risiko (elak atau kurangkan)
•Proses
mempertimbangkan setiap kunci risiko yang telah dikenalpasti dan
juga strategi untuk menguruskan risiko tersebut.
•Ia juga bergantung kepada pertimbangan dan pengalaman perniagaan/
syarikat
4
strategi pengurusan risiko
*Pengelakan risiko – mengelak dari terlibat aktiviti berisiko
*Pengawalan risiko – berhati-hati dalam aktiviti pengurusan
*Kesanggupan/ menyerap risiko – sediakan peruntukan menanggung risiko
*Pindahan risiko – pemindahan kepada pihak ketiga ( insurans)
–Memantau risiko
•Risiko akan dinilai
secara berterusan
•Melibatkan penilaian yang berterusan terhadap risiko yang telah dikenalpasti
•Proses
yang berterusan,
pada setiap
‘management process review’, kunci risiko mesti dipertimbangankan secara berasingan dan dibincangkan.
No comments:
Post a Comment