Tuesday, 28 October 2014

Pengurusan Risiko


Risiko merujuk kepada kemungkinan menghadapi kerugian atau menghadapi bahaya

Pengurusan risiko adalah tindakan atau usaha yang dilakukan untuk mengenalpasti risiko yang mungkin wujud dan seterusnya cuba mengurangkan atau menghapuskannya.
Risiko kekuarangan dalam wang tunai
Pembayaran tunai lebih tinggi dari penerimaan tunai 
Disebabkan penjualan kredit, kutipan hutang tidak berkesan dan stok dibiarkan terkumpul terlalu banyak 
Perniagaan/syarikat perlu merancang kewangan dengan berhati-hati
Cara :- memohon pinjaman jangka pendek, jual produk secara tunai, kurangkan perbelanjaan dan menguruskan stok dengan lebi efektif
Risiko hutang lapuk
Jualan kredit yang tidak dapat dikutip balik 
Cara atasi
Perlu bijak memilih pelanggan untuk jualan kredit
Had kredit yang ditetapkan tidak terlalu tinggi 
Memastikan pelanggan membayar hutang lama sebelum membuat pembelian secara kredit yang baru
 
Risiko kualiti produk yang rendah
Kualiti rendah boleh menjejaskan keyakinan pelanggan dan beri kesan negatif kepada prestasi jualan 
Cara- cara:- 
Memastikan kualiti produk mematuhi piawaian
Contoh agensi piawaian kualiti SIRIM
 
Risiko kekurangan permintaan
Disebabkan kuasa beli pengguna menurun disebabkan keadaan ekonomi lembap, terdapat barang gantian baru dan berlaku perubahan dalam sosial budaya masyarakat.
Cara-cara:- 
Perlu kenal pasti sebab berlakunya penurunan dalam permintaan sesuatu barangan
Mencari jalan penyelesaian seperti tinjauan pemasaran terhadap kehendak pengguna bagi menghasilkan produk yang berkualiti.




 Proses Pengurusan Risiko
 
Melibatkan beberapa peringkat:
Mengenalpasti risiko
Risiko projek, produk dan perniagaan yang mungkin dikenalpasti
  Peringkat pertama 
Mengenalpasti risiko yang mungkin 
Dijalankan sebagai dalam kumpulan: pendekatan brainstroming atau melalui
pengalaman pengurus
 Jenis-jenis risiko yang mungkin:
Risiko teknologi
Risiko manusia
Risiko organisasi
Risiko peralatan
Risiko keperluan
Risiko anggaran
 
Menganalisis risiko
Kebarangkalian berlaku dinilai
Setiap risiko yang dikenalpasti akan dipertimbangkan sejauh mana kesanya. 
Ia bergantung kepada pertimbangan dan juga pengalaman yang ada pada perniagaan/syarikat. 
Hasil proses analisis ini biasanya dipaparkan dalam jadual mengikut kesan sesuatu risiko tersebut
Risiko yang telah dianalisa dan disusun mengikut ‘rank’, pertimbangan akan dibuat 
Risiko yang lebih penting akan dipertimbangkan semasa projek. 
Pertimbangan bergantung kepada kombinasi kemungkinan risiko timbul dan kesannya
 
Merancang risiko
Pelan untuk mengatasi risiko (elak atau kurangkan)
Proses mempertimbangkan setiap kunci risiko yang telah dikenalpasti dan
juga strategi untuk menguruskan risiko tersebut. 
Ia juga bergantung kepada pertimbangan dan pengalaman perniagaan/
 syarikat
 
 4 strategi pengurusan risiko
 
 *Pengelakan risikomengelak dari terlibat aktiviti berisiko 
 *Pengawalan risikoberhati-hati dalam aktiviti pengurusan 
 *Kesanggupan/ menyerap risikosediakan peruntukan menanggung risiko 
                      *Pindahan risikopemindahan kepada pihak ketiga ( insurans)
 
 
Memantau risiko
Risiko akan dinilai secara berterusan
 Melibatkan penilaian yang berterusan terhadap risiko yang telah dikenalpasti 
Proses yang berterusan, pada setiap ‘management process review’, kunci risiko mesti dipertimbangankan secara berasingan dan dibincangkan.

 
 
 


No comments:

Post a Comment